12 hasznos tipp az orvosmarketinghez

12 hasznos tipp az orvosmarketinghez Orvosmarketing tanácsok Frissítve: 2021. november 18. Hogyan használhatja Ön orvosként az online marketing eszközeit több új beteg eléréshez? Fedezzen fel új ötleteket magánpraxis marketingjéhez!
Sok orvosnak van gyönyörű magánrendelője. Remek ízléssel, gondosan választott színekkel, modern bútorokkal berendezve. Belépéskor minden nagyon értékesnek és exkluzívnak látszik. Az ember egy ilyen modern rendelőben megnyugszik, szinte otthon érzi magát.
De megnézte már a praxisát az interneten keresgélő páciensek szemszögéből? Vajon gyorsan megtalálják, amit keresnek, azaz Önt? Kommunikál feléjük, vagy csak száraz információkkal árasztja el a netet?
Az ön webes megjelenése több, mint egy névjegykártya. Ez az Ön digitális kirakata és egyben a leghatékonyabb eszköze új betegek bevonzására.
 
1. Első benyomás
Ahogy a mondás tartja, az első benyomás számít – ez vonatkozik a rendelő webhelyére is. Általában csak néhány másodpercet vesz igénybe, hogy a látogató első véleményt formáljon a webhelyről. Ehhez különösen fontos a weboldal vizuális megjelenése. A design vonzónak, professzionálisnak és megbízhatónak tűnik? Vagy inkább régi, amatőr és unalmas?
Vegye figyelembe: Webhelyének megjelenése közvetlenül Önre, mint egészségügyi szakemberre mutat. Itt lép életbe az úgynevezett halo-effektus (a „halo” görög eredetű,  fényudvart, glóriát jelent; a pszichológiában olyan kognitív torzítás, amely azt befolyásolja, hogy hogyan ítélünk meg egy személyt egy, általában pozitív tulajdonsága alapján).
Az emberek hajlamosak az ismert funkciókból (itt: webhelye megjelenéséből) ismeretlen funkciókra (az Ön egészségügyi kompetenciájára) következtetni!
A megfelelő és tetszetős elrendezés fél siker. De nem minden! Ehhez járul hozzá különösen az egyértelműség: amikor valaki először keresi fel webhelyét, első pillantásra felismeri, hogy ki ő? Milyen orvosi szolgáltatásokat kínál (fogászat, bőrgyógyászat, stb.)? Mire számíthat, mit nyújthat ez neki mint potenciális betegnek?
Tesztelje le saját webes megjelenését: Nyomtassa ki a kezdőlapját és mutassa meg pár olyan ismerősének, barátjának, akik nem ismerték a praxisát. 4 másodperc múlva fordítsa megl a papírt és kérdezze meg tőlük, mit láttak,  miről szól a webhely.
Miről szól ez a weboldal? Képernyőkép: https://www.kozmetologus.hu/

forrás: https://www.kozmetologus.hu/
 
2. Logó a látható területen
Egyes weboldal tervezők a rendelő logóját alulra teszik és így az láthatatlan marad a kezdőfelületen. Láthatatlan, mert a szokásos olvasási sorrend balról fentről jobbra lefelé halad. Ma már külön szakma a UX/UI designer (user experience, user interface), aki a weboldal felhasználói élmény megtervezésén dolgozik. Érdemes ezekre nagyon odafigyelni, mert vannak alapszabályok, amitől ha eltérünk, gyorsan elveszíthetünk jó pár oldallátogatót. Mindig helyezze el cége logóját a bal felső sarokban, így a látogatók azonnal látják, hogy kinek az oldalán vannak.
 
3. Releváns képek a honlapján
Az orvosok weboldalain lévő képek gyakran természetellenesnek tűnnek. A néző azonnal felismeri, hogy a képen szereplő emberek nem az ott praktizáló orvosok, hanem a weboldal vásárolt (ún. stock fotót) használ. Ne feledje : a hitelesség kulcsfontosságú az Ön szakmájában (is)!
Mit tegyen, hogy ezt elérje?
Válassza ki azt a képet, amely a lehető legpontosabban mutatja az Ön rendelőjét és szolgáltatásait. Nem könnyű vállalkozás, az biztos. Vannak olyan portálok, amelyek óriási választékot kínálnak olcsó stockfotókból (pl. shutterstock.com,   istockphoto.com ).
A képek általában nagyon olcsók, pár euróért már találhat megfelelőt, de itt igazán megfelelő képre találni sokszor olyan, mintha tűt keresnénk a szénakazalban. Ha az képek keresését és beszerzését egy tapasztalt webdizájner ügynökség kezébe adjuk, ez természetesen sokkal gyorsabb, de a képeken felül több tízezer forintba kerül a szolgáltatás. Alternatív megoldásként bérelhet egy profi fotóst, ami természetesen drágábbá teszi a képet. A fotózás és az azt követő képfeldolgozás átlagos óradíja 15-25 ezer forint, összességében saját fotózás akár százezrekbe is kerülhet. Függetlenül attól, hogy végül melyik megoldást választja, a befektetése megéri – akár a képkeresésre fordított időt, akár a fotós költségét tekintve.
 
4. A főoldali sliderek (lapozható képek) látogató és konverzió gyilkosok
Ne már, egy újabb diafilm! – biztosan ismeri ezt az érzést. Ami a valóságban csak  unalmas, az potenciális webhely látogató betegekbe kerülhet, így valódi bevétel kieséséhez vezethet.
A slidereknek számos hátránya van:
A vetítés késlelteti a kezdőlap betöltésének idejét. Az internetezők szeretik a gyors weboldalakat, a statisztikák szerint a hosszabb weboldal betöltés jelentős látogatóvesztést jelent. Ezen felül a túl gyorsan gördülő képek sem jók, irritálják a szemlélő szemét, nyugtalanságot okoznak, a rajtuk elhelyezett feliratokat nem lehet elolvasni. Az átlagos felhasználó mindössze 5-6 másodpercig marad a kezdőlapon. Ez sokkolóan kevés idő, ezért egyáltalán nem is látja az összes képet. (Ha a főoldali sliderben az átlagos 4 kép van és minden kép 3 másodpercre jelenik meg, plusz a képátmenet még egy másodpercet vesz igénybe, az  összességében 15 másodpercet vesz igénybe.)
Szóval a sliderek legtöbb esetben irrelevánsak, rosszabb esetben pedig látogató gyilkosok. Javasoljuk, hogy mellőzze őket.
 
5. Reszponzivitás: (már régóta) kötelező a mobilbarát webhely
Ön el tudja képzelni az életét internet nélkül? Gondoljon csak a hírekre, az időjárásra, vagy hol van a legközelebbi étterem, hogy fog odajutni? Egyre több ember él ezzel a kényelmes lehetőséggel, hiszen ott van mindenki kezében.
És igen, az orvosokat is egyre gyakrabban keresik az interneten. Ma már szinte minden ember használ okostelefont, így ezeken az eszközökön is kötelező a weboldalak gyors és helyes megjelenítése. A Google keresője kifejezetten vizsgálja a weboldalak mobil eszközökön történő megjelenését, ha oldala nem mobilbarát, úgy rosszabb találati helyezéseket ér el a keresőben. 
Az Ön oldala mobilbarát? Tesztelje most: https://search.google.com/test/mobile-friendly
 
6. Kognitív megkönnyebbülés
 A felhasználóbarátság aranyszabálya: „Ne kelljen gondolkodni!”.  
A gondolkodás erőt vesz igénybe, agyunk a rendelkezésre álló energia akár 20%-át is felhasználja gondolkodási módban; üresjáratban vagy automatizmusoknál viszont csak 5% körül van az energiafogyasztás. Az emberek jobban érzik magukat ha energiát takarítanak meg, nincs ez másként a webes orvos keresésnél sem. Ha ön megkönnyíti webhelye látogatóinak dolgát és egyszerűsíti webhelye navigációs és információs architektúráját biztosan megtartja a látogatóit. Hozzon létre értelmes tematikus klasztereket a fő navigációban (rólam, szolgáltatásokról, referenciák stb.)
Hagyjon elegendő helyet a szövegeknek, így könnyebben olvashatóak, és érdesebbnek tűnnek. Ahol csak tud használjon releváns képeket.  Helyezzen el úgynevezett cselekvésre ösztönzés (call to action) gombokat: Minden oldalon mondja el látogatóinak, mit kell az adott oldal megtekintése után, vagy közben tenniük, és kihez fordulhatnak, ha kérdéseik vannak. 
Jó példa cselekvés ösztönzésre így nézhet ki:
 
forrás:https://www.drpellionborgyogyaszat.hu/
 
7. Bizalom: Miért annyira fontos a bizalom?
A nagyvárosokban, különösen a jómódú városi kerületekben nincs hiány szakorvosokból. Ellenkezőleg: az áhított magánbetegekért folyó versenyben nem könnyű érvényesülni. A bizalom az egyik legerősebb eszköz annak biztosítására, hogy a betegek pontos döntést hozzanak az Ön praxisa javára. Egészségügyi szakemberként első osztályú hírneve van? Mutassa meg a potenciális új betegeknek, hogy Ön megbízható szolgáltató:
Tegye fel a weboldalra életrajzát, sorolja fel és magyarázza el, milyen képesítéseket szerzett, esetleg milyen publikációkat jelentetett meg. Részt vett kutatásban? Tagja valamilyen szakmai szervezetnek, egyesületnek? Tart továbbképző előadásokat egészségügyi szakembereknek, jár konferenciákra? Vannak tudományos publikációi? Meséljen róla. Hangsúlyozza szakértelmét, szaktekintélyét és hitelességét.

forrás: https://www.szegimedical.com/
Hagyja, hogy a betegek mondják el véleményüket, gyűjtse a hiteles pozitív értékeléseket. Fontos: ne használjon ‘hamis’ véleményeket. Ezt minden ilyen ‘review’ oldal szigorúan veszi és ha kell, könnyen eltávolítható egy fals értékelés, ráadásul beláthatatlan negatív hatása lehet akár a közösségi médiában is egy ilyen tevékenységnek.
A hitelesség elengedhetetlen. Legyen kreatív, például tegye közzé egy elégedett páciens  – akár fényképes – levelét (persze, ha a beteg beleegyezik, a szigorodó GDPR szabályozás szerint érdemes írásban rögzíteni a beleegyezést és a dokumentumot elmenteni). Ön egy orvosi (szakorvosi) könyv szerzője vagy társszerzője? Jelenítse meg azt jól láthatóan a webhelyén.  Mutassa meg eredményeit, szakmai kitüntetéseit például a webhely láblécében. Ön oktat is, jelenleg van legalább egy gyakornoka? Mutassa meg a látogatóknak a fiatalok képzése iránti elkötelezettségét.

Kérje meg pácienseit, hogy értékeljék praxisát a Google-on. Amint jelentős számú jó értékelése van, azonnal megjelenítheti azokat a webhelyén és strukturált adatként jelenítheti meg a Google keresési eredményeiben. Ez a fajta találati megjelenés nagyon erős konverziónövelő hatással bír, weboldalára több látogató érkezik.
 
8. Személyes vonal
Sok magánorvos weboldala nagyon tényszerű. Elvileg joggal kijelenthető: ez így van jól! Elvégre itt az orvosi szolgáltatásokról van szó, aminek bemutatása nagyon racionális kell legyen. Azonban ha minden túl egyforma, a látogató számára semmi megragadó nincs rajta, akkor a praxis felcserélhetőnek tűnik, máshogy megfogalmazva a látogató nem fog emlékezni oldalára, ez nem jó ómen a potenciális új betegek megszerzéséhez. Mert miért bízza Önre magát, a kezelést, az egészségét és nem egy konkurens kollégára?  
Tegye személyessé magánrendelése weboldalát: ne csak orvosi kompetenciáit, készségeit emelje ki, hanem egy portré oldalon írja le, mi az, ami különösen fontos Önnek a magánéletben, és mit csinál szabadidejében. Alternatív megoldásként közzé tehet akár egy Önnel készített interjút is. Így már az első percekben kialakulhat az orvos-páciens bizalom, a személyes jegyek és kommunikáció alapján.
 
9. Sztori nélkül nincs siker!
Az emberek szeretik a történeteket, mert érzelmileg megérintenek és szórakoztatnak bennünket. Ideális esetben egy film játszódik a fejünkben, amelyben gyakran magunkra ismerünk.  Egy jó sztori kiváló lehetőség, hogy egy csipetnyi fűszert adjon weboldala tartalmához. Mondja el, mikor alapította a rendelőjét – lehetőleg egy képpel a korai évekből, vagy írja le a fontos mérföldköveket (pl. a gyakorlat bővítése és a csapat bővítése) és a leküzdött akadályokat. Cél itt is a hitelesség megteremtése.
Jó példa, ha mesél a látogatóknak arról a kellemes érzésről, amikor páciensei ismét egészségesek és mosolyogva Önre köszönnek a piacon.
 
10. Térkép, hogy könnyen megtalálják rendelését
Érdekel valakit az egészségügyi szolgáltatása? Mutassa meg látogatóinak hogy jussanak be a rendelőbe. Térkép részlettel (ingyenes Google Maps szolgáltatás) és útbaigazítással autósoknak és tömegközlekedéssel érkezőknek. Fizetős a rendelőnél a parkolás? Segítsen ügyfeleinek egy sor plusz információval, hogy hol, vagy hogyan tudnak parkolni.

 
11. (Online) időpontfoglalás
 Könnyítse meg páciensei számára az időpont egyeztetést a rendelőjével. Minden szolgáltatási oldalon jól láthatóan fel kell tüntetni a lehetőségeket és elérhetőségeit (pl. bőrrák megelőzés céljából). Különösen a magánpraxisok számára érdekes, hogy egy digitális naptárban megmutassa pácienseinek, mely napokon és milyen időpontokban van még szabad hely – természetesen azonnali online foglalási lehetőséggel. 
Előnyök, ha rendelkezésre áll online időpontfoglalás:

Időt takarít meg, és tehermentesíti asszisztenseit, akiknek a feladatai közé tartozik a telefonos időpont egyeztetés.
Növeli munkaterhelését és minimalizálja az elvesztett pácienseket. Az elektronikus naptárával való automatikus szinkronizálás azt jelenti, hogy weboldalának látogatói a lemondás miatt rövid időn belül elérhetővé vált időpontokat is megtalálhatják. Emellett a potenciális új páciensek kényelmesen választhatnak megfelelő időpontot amikor ők akarják, rendelési időn túl is.
Ezzel a plusz szolgáltatással kiemelkedik versenytársai közül a magán betegekért folyó versenyben.
Online időpont foglalással kevesebb lesz a meg nem jelenések vagy a hibás foglalások aránya, mert páciensei egyes szolgáltatóktól automatikus emlékeztetőt kapnak az időpontról (például 24 órával és 1 órával korábban).

Számos online időpont foglalási megoldás létezik a piacon. A legtöbb esetben egy úgynevezett widgetet is kap a webhelyéhez. Ha ezt integrálja webhelyébe, akkor páciensei közvetlenül Önnél foglalhatnak időpontot.
Általában a szolgáltatás díjköteles, ahol vagy alapdíjat, vagy a használattal arányos forgalmi díjat kell fizetni. Az orvosi weboldalak jelentős része a leggyakoribb weboldal tartalom szerkesztő rendszerekkel (ún. CMS-sel – pl. WordPress, vagy Joomla) van kialakítva, ezeken a platformokon számos megoldás érhető el ebben a témában.
 
12. Valamit valamiért
 Az emberek hajlamosak viszonozni egy ajándékot, a viszonosság elve (más néven kölcsönösség) érvényesül az orvos és a beteg kapcsolatára is. Orvosként tegye meg az első lépést, és adjon egy kis ajándékot az új betegeknek. Megéri! 
Például: tegyük fel, hogy Ön az esztétikai gyógyászatban lézeres bőrkezelésekre specializálódott. Ez egy olyan szolgáltatás, amelyet általában nem térítenek meg az  egészségbiztosítók. A célcsoportja egyértelműen önköltséges. Törölje el, vagy adja kedvezményes áron  az első konzultáció költségét a potenciális ügyfelek számára.  Ön dönt, hogy mennyit ad, ami számít, az a gesztus. orvosmarketing

orvosaim.hu
Author: orvosaim.hu